BANANPLÄTTAR MED HALLONKESO

Igår hittade jag ett recept på plättar som jag tyckte lät väldigt gott. Provade receptet imorse men gjorde några justeringar till det riktiga receptet som kommer från “allt om mat” och räcker till 4 pers. 

Ingrediens

2 dl vetemjöl, eller dinkelmjöl(jag använde 1,5 dl grovt dinkelmjöl + 0.5 dl vetemjöl)
2 st ägg
4 dl mjölk, valfri

 

smör, att steka, jag hade också i lite kokos i plättjärnet innan jag hällde på smeten. kokos+banan=gott!

 

2 st bananer ( jag mosade ner den ena bananen i smeten vilket gjorde plättarna lite söta, väldigt gott)

 

1 Vispa till smeten. 
2 Skiva bananerna, hetta upp lite smör i plättlaggen, placera ut 2–3 skivor i varje fack i plättjärnet. Slå på smet och grädda.
3 Gör likadant tills smeten är slut.

Till plättarna “skulle man” enligt receptet ha blåbärskeso men jag hade hallonkeso (blanda keso med hallon, riktigt avancerat) istället, man kan ju också prova hallongrädde, SMÖR, färska bär m.m…. plättarna i sig är redan ganska söta så man kan gott och väl skippa sockret/sirapen/sylten.😉

About kellywhat

hey! I'm kelly. I love sports, good food, traveling, adventures, and my friends/family. I also love breaking rules.
This entry was posted in Everyday posts. Bookmark the permalink.

Leave a Reply

