today 10 jan 2012

Har haft en riktigt härlig dag. Vaknade tidigt imorse av att mamma försökte få med mig ut och springa, men klockan var 07.00 och jag somnade sent igår och ville därför fortsätta sova i morse. När mamma kom tillbaka åt vi frukost här på hotellet, det var breakfeast-from-heaven! Serverades ostron & champagne(!!), massa exotiska frukter och bär, supergod musli, ostar, gott bröd, ägg, pannkakor och allt annat man kan tänka sig. Vi har haft sådan otrolig tur med alla restauranger här så jag tänkte göra ett stort inlägg senare i veckan med massa tips och kommentarer om de restauranger vi har provat här, vilka jag rekommenderar och så för er som är i Kapstaden eller ska hit framöver. Vi har valt att inte besöka massa turistställen på denna resa eftersom vi kände att vi verkligen ville ha några dagar till endast god mat, avkoppling och shopping innan all stress med skola och jobb fortsätter. Men jag är tillbaka i kapstaden snart igen och hoppas att jag kommer hinna besöka capepoint, table mountain, townships m.m. Hittills har jag fått både positiva och negativa vibbar av sydafrika. naturen, vädret och maten i kapstaden har som sagt varit underbar. Men jag har haft svårt för att se hur många människor som är hemlösa och bor på gatan här, det är verkligen hemskt. Många extremt rika och många fler extremt fattiga.  Tror att ungefär 25 % av alla invånare i kapstaden är arbetslösa. Dessutom framgår det tydligt att landet i många år styrts med apartheid då “ljusa” och “mörka” fortfarande inte blir bemötta på samma sätt. Den jämställdheten vi har hemma finns inte här. T.ex. Såg vi väldigt sällan “mörka” människor som åt på restaurangerna. Jobbigast av allt var nog att se hur många människor som bor i  “townships” här, fruktansvärt. När jag kommer hem kommer jag påbörja ett arbete i skolan (samhällskunskap) om hur sydafrikas statsskick ser ut och fungerar, vilket är perfekt då jag redan har massa funderingar och frågor som jag vill ha svar på. Berättar mer senare för nu måste jag sova🙂 God natt!

Idag såg jag ut såhär

Skjorta – rodebjer
shorts – gamla

About kellywhat

hey! I'm kelly. I love sports, good food, traveling, adventures, and my friends/family. I also love breaking rules.
This entry was posted in Everyday posts, Work & travelling and tagged , . Bookmark the permalink.

Leave a Reply

